Project Description

Eerst water, de rest komt later

In de zomer lijkt een hittegolf steeds vaker voor te komen, met het bijhorende verbod om water te verspillen. Je zou er bijna bang van worden om de kraan nog open te zetten. Gelukkig is die angst nergens voor nodig en mag je wel gewoon water gebruiken wanneer het nodig is. Maar wanneer heeft je lichaam nu eigenlijk water nodig?

Ons lichaam
Het menselijk lichaam bestaat voor zo’n 65% uit water en heeft dit ook echt nodig. Het zit in je lichaamscellen, weefsels, bloed en ook tussen de cellen. Water drinken helpt je vochtbalans in evenwicht houden, waardoor je lichaamsprocessen optimaal werken. Het heeft bijvoorbeeld zijn rol bij je spijsvertering, maar ook om je lichaamstemperatuur te kunnen regelen.

Verlies en opname
Je lichaam verliest automatisch vocht. Dit gebeurt via de urine en stoelgang, maar ook door zweten en uitademen verlies je heel wat vocht. Het is dan ook logisch dat dit weer dient te worden aangevuld. Dit doen ze dan weer via de voeding en door te drinken.

Uitdroging of dehydratatie
Drink je niet genoeg water of verlies je heel veel vocht (bv. bij extreme hitte, intensieve sportactiviteiten of ziekte), dan kunnen er uitdrogingsverschijnselen optreden. Dorst is alvast een eerste symptoom. Bij lichte dehydratatie is er al een negatieve invloed op de concentratie, wordt je urine donkerder van kleur en moet je minder vaak plassen. Het kan ook zijn dat je last krijgt van hoofdpijn of dat je prikkelbaar wordt. Ernstiger wordt het als je jezelf suf of zwak voelt, verward bent, nog weinig zweet of plast, je huid minder elastisch aanvoelt. Het kan leiden tot flauwvallen, een teken dat je bloeddruk erg is verlaagd doordat er simpelweg te weinig vocht in je bloedbanen is.

Hoeveel drinken
Per dag drink je best tussen de 1.5 en 2 liter water per dag. Inidividuele verschillen zijn hierin mogelijk. Je hebt wat meer nodig als het warm is, als je intensief sport, als je borstvoeding geeft, als je ziek bent (bv. diarree of braken). Overdrijf echter niet in de hoeveelheid water die je drinkt: te veel vocht kan ook gezondheidsproblemen geven.

Wat drinken
Het best drink je natuurlijk gewoon water. Daarbij maakt het geen verschil of je kiest voor leidingwater, mineraalwater, bronwater of bruiswater. Leidingwater is prefect veilig en beter voor het milieu dan flessenwater. Vind je water maar saai? Wissel dan af met water met een smaakje. Light/ zero frisdrank kan ook ter afwisseling, maar overdrijf hier zeker niet mee (maximum 0.5 liter per dag): ze zijn namelijk schadelijk voor het gebit door de hoge zuurtegraad. Gewone frisdranken en vruchtensappen bevatten suiker en zijn zuur, dus beperk je best zoveel mogelijk.

Hou zeker de facebookpagina in’t oog, hier verschijnen de volgende weken nog enkele tips en recepten.

Ben je geïnspireerd, wil je graag meer recepten ontvangen, wil je graag bij mij in begeleiding komen? Koersel is makkelijk bereikbaar vanuit Beringen, Beverlo, Heusden, Zolder en Leopoldsburgs. Iedereen is welkom, dus bij interesse neem gewoon contact op via de contactpagina.