Project Description

Dit jaar een gezond Pasen?

Het is weer bijna Pasen. Traditioneel is dat een drukke periode, vooral voor wie kinderen heeft. Dit jaar zullen er misschien minder evenementen zijn (zoals brunches, familiebijeenkomsten en paaseieren rapen), maar dat geeft net mogelijkheden om er een gezonder Pasen van te maken.

Jij hebt namelijk de controle in handen!

Als je jaarlijks Pasen viert, kan je dit nog steeds gewoon thuis vieren. Zo kan je bijvoorbeeld een eigen ontbijt of brunch organiseren bij je thuis. Maak daarbij gezondere keuzes. Zo neem je beter volkorenbroodjes dan witte broodjes. Gekookte eitjes kunnen er zeker bij. Ook magere yoghurt en vers fruit (bv. fruitsalade) zijn een goede aanvulling. Woon je alleen? Dan kan je afspreken om samen met iemand anders te vieren via een videoconversatie, het is eens wat anders!

In de winkel zie je ook veel chocoladefiguren en – eieren. Vind je het moeilijk om rond de paasperiode geen chocolade te eten? Koop zelf zo weinig mogelijk chocolade en kies bewust. Witte of melkchocolade bevat net iets meer suiker dan pure chocolade. Eén paaseitje bevat zo’n 40à50 kcal, een chocoladefiguur kan tot 1000 kcal bevatten!

De dagen voor pasen kan je de kinderen (of jezelf) ook creatief bezighouden. Kook een aantal eitjes en verf ze samen. Gekookte eitjes blijven een aantal dagen goed in de koelkast. De geverfde eitjes kan je dan bij het paasontbijt op tafel zetten, of je kan ze verstoppen voor een paaseierenzoektocht (in huis of in de tuin).