Project Description

Tips voor de barbecue

De zomer is begonnen en de zon laat zich van haar beste kant zien. Dit is voor velen het teken om de barbecue boven te halen. Gewoon met het gezin samen ofwel met extra gezelschap aan tafel. “Hoe kunnen we dit op een gezonde manier aanpakken zonder overdaad?”, dit is een vraag die vele mensen zich stellen tijdens de consultaties. Deze tips helpen je al een eindje op weg.

Vertrek niet met een lege maag
Wil je een reuzenhonger tijdens de barbecue vermijden, ga dan overdag niet compenseren door maaltijdmomenten over te slaan. Je hebt immers minder zelfcontrole als je honger hebt en de kans bestaat dat je dan tijdens de barbecue juist meer gaat eten.

Het aperitief
Het is niet ongewoon dat er op voorhand allemaal hapjes op tafel staan terwijl het vlees op de barbecue ligt. Laat je niet verleiden om je maag al vol te eten met al dit lekkers! Wil je een hapje meepikken, maak dan een gezonde keuze: olijven of groenten met een dipsausje. Laat chips en gefrituurde snacks zoveel mogelijk aan de kant.

Bordverdeling
Schep eerst je bord vol met groenten. Op die manier is er minder plaats voor graanproducten, vlees en sausjes. Kies bij voorkeur voor verschillende groenten. Vul daarna de rest van je bord met een graanproduct, vlees en een sausje.

Overaanbod vlees
Als je zelf bepaalt wat er op de barbecue komt, kies dan niet voor 101 verschillende vleessoorten. Dit nodigt namelijk uit om te overeten. Kies voor jezelf één of twee soorten vlees. Geef hierbij de voorkeur aan magere vleessoorten en neem gerust eens een keer een stukje vis.

Aardappelen, pasta, brood …
Probeer 1/4 van je bord te vullen met een graanproduct. Ook hier is het aanbod vaak groot: stokbrood, aardappelsla, aardappel in de schil, 2 pastasoorten, rijst … Let op met kant-en-klare pasta- of aardappelsalades, deze bevatten vaak veel mayonaise. Probeer zelf eens een salade te maken met een magere dressing.

Drinken
Een barbecue is vaak een gelegenheid om iets van alcohol boven te halen. Gedurende heel de avond kan de hoeveelheid alcoholische drankjes bijgevolg oplopen. Bepaal voor jezelf op voorhand hoeveel consumpties je die avond wilt nuttigen. Drink vooral veel water en wissel af met light frisdrank.

Hou zeker de facebookpagina in’t oog, hier verschijnen de volgende weken nog enkele tips en gerechten.

Ben je geïnspireerd, wil je graag meer recepten ontvangen, wil je graag bij mij in begeleiding komen? Koersel is makkelijk bereikbaar vanuit Beringen, Beverlo, Heusden, Zolder en Leopoldsburgs. Iedereen is welkom, dus bij interesse neem gewoon contact op via de contactpagina.